Racoș, Brașov - vulcanul stins și împrejurimile

Complexul Geologic Racoș era pe lista mea de câțiva ani, am mai avut câteva tentative de a vizita zona, însă abia pe începutul ăsta de vară s-a concretizat. Mi-a plăcut foarte mult ce am găsit acolo, e unul dintre cele mai speciale locuri văzute prin România - rămășițele vulcanului și lacul mi s-au părut cele mai impresionante, însă și coloanele de bazalt și castelul din sat au completat perfect vizita. Mă surprinde că ceva atât de interesant e încă puțin promovat și implicit cunoscut, de aceea am decis să-i dedic un întreg articol, cu speranța că o să conving doar oameni civilizați să viziteze locurile astea.

La intrarea în complex am plătit o taxă de 20 lei care cuprinde inclusiv Castelul Sükösd-Bethlen, pe lângă cele trei obiective naturale. Drumul nu era asfaltat în întregime, până la parcare am avut un teren prăfuit, dar acceptabil, nimic de speriat.

Cel mai aproape de parcare sunt Coloanele de Bazalt, dar noi am început cu partea mai îndepărtată și cu locurile care bănuiam (și așa a fost) că o să ne impresioneze cel mai mult, așa că o să le iau în ordinea văzută:

Lacul de Smarald

Condiția ideală pentru a-l vedea în toată splendoarea e să fie soare, în zonele umbrite nu părea nimic special, în schimb în soare nuanța e cu adevărat de smarald și chiar mai impresionantă decât în fotografiile mele. Denumirea oficială a acestei arii e „Cariera de bazalt Brazi”, însă localnicii l-au denumit - atât de nimerit - Lacul de Smarald. Este foarte puțin de mers pe jos de la parcare până la primul punct de belvedere cu lacul (vreo 5-10 minute), iar de acolo se mai poate face o plimbare și coborând pe marginea lui.

E unul dintre cele mai frumoase lacuri văzute în țară datorită nuanței, dar și a formațiunilor din jurul lui, care sunt „forme ale curgerilor bazaltice, precum și o secțiune tectonizată a formațiunii acoperitoare vulcanogen - sedimentară”. Citatul e din pliantul primit la intrare, o să găsiți acolo și alte detalii.

Vulcanul Stins

De la lac până la rămășițele vulcanului se face o mică drumeție de aproximativ 30 minute, pentru care recomand încălțăminte adecvată - când am fost noi plouase în zilele din urmă și era mult noroi pe unele porțiuni, ne-am bucurat că ne schimbasem în bocanci de munte. Peisajul e foarte frumos pe traseu, se vede inclusiv lacul de sus. La întoarcere am coborât pe la drumul principal (cel pe care am intrat cu mașina) care e mai scurt și mai ușor, dar am fi ratat priveliști faine dacă și urcam pe acolo.

Peisajul lunar e impresionant, cu acele nuanțe de roșu aprins și pe alocuri negru, tipice pentru vulcani - unii geologi au comparat aceste rămășițe cu Vulcanul Etna din Sicilia și cu Teide din Tenerife. „Cariera de scorie bazaltică Dealul Hegheț” - denumită de localnici Vulcanul Stins - e totodată un loc simbolic, fiindcă aici au avut loc ultimele erupții vulcanice de pe teritoriul României, spun specialiștii. Zona a fost exploatată până să fie declarată arie protejată.

Mi-a plăcut mult: pentru rămășițele vulcanului, peisajul din jur și senzația de sălbatic pe care mi-a dat-o tot timpul petrecut în zonă.

Coloanele de Bazalt

Le-am lăsat la final și chiar dacă m-au impresionat mai puțin decât cele două obiective din urmă - poate și pentru că se înnorase - au fost oricum interesante și aceste formațiuni, mai ales că „curgerile de bazalt aparțin primei perioade de erupție din zona Racoș, care au avut loc în urmă cu circa 1,3 - 1,4 milioane de ani.” Am făcut maxim 5 minute de la parcare până la ele.

Castelul Sükösd-Bethlen

Un castel medieval cândva superb, cu siguranță, dar care a ajuns o ruină după ce a fost parțial demolat în vremea comunismului, când era folosit pentru grajduri și depozitare. S-a început o recontrucție a acestuia la finalul secolului trecut, cu fonduri strânse de pastorul bisericii evanghelice din comună, însă n-au fost finalizate lucrările.

Dacă din exterior se mai poate vedea destul de mult din ce a fost cândva, în interior e totul o ruină. Mie îmi place să vizitez astfel de construcții părăginite, parcă sunt învăluite în mister clădirile în starea asta și totuși e și trist că avem mult prea multe în aceeași situație. Recomand oricum vizita, mie mi-a plăcut să mă plimb prin el.

O vizită a zonei poate fi legată și de alte destinații aflate foarte aproape, precum Rupea, Viscri sau chiar Sighișoara. Ce am ales să mai vedem noi în excursia de două zile o să las enumerat doar scurt mai jos, nu înainte de a spune că Racoș a intrat pe lista mea de locuri preferate din România, iar din această mică perindare prin județul Brașov a fost cea mai specială și interesantă locație.

În continuare las ce am mai văzut noi în zonă sau în drum, fără prea multe detalii sau poze, poate o să detaliez cu altă ocazie, acum vreau să mai menționez doar că am găsit foarte libere toate aceste locuri în cursul săptămânii, excepție făcând doar Piața Sfatului.

Biserica fortificată Prejmer:

Cetatea Rupea:

Viscri - satul și biserica fortificată:

Cetatea Marienburg (Feldioara):

Piața Sfatului - scurtă revedere:

Ați vizitat complexul de la Racoș?