Sibiu - de ce îmi place și pentru ce revin

Am spus cu fiecare ocazie că orașul meu preferat din România e Sibiu, mi-a plăcut de la prima vizită și încă nu m-am săturat să-l revizitez, cu fiecare ocazie mai descopăr ceva nou sau redescopăr farmecul locurilor deja cunoscute. De fiecare dată când am ajuns prin Sibiu am legat vizita și de niște locuri noi pentru mine din împrejurimi, dar m-am bucurat și de aceleași locații/zone pe care le-am văzut de la prima vizită. Nu afirm că e cel mai frumos oraș din țară, e ceva prea subiectiv ca să cred în astfel de clasamente bătute în cuie, poate alți oameni iubesc mai mult Brașovul, Timișoara, Oradea sau orice alt oraș, îmi plac și mie mai multe, dar în mod cât se poate de subiectiv Sibiu rămâne preferatul meu.

Dat fiind că îmi place atât de mult orașul ăsta din Transilvania, am decis că e cazul să-i ofer un articol pe larg, poate mai sunt persoane care nu l-au vizitat sau care au făcut-o prea pe fugă și nu știu de toate locurile de mai jos, care mă fac pe mine să îmi doresc și acum să-l revizitez, măcar în scurte opriri.

Mai am un articol mai vechi despre oraș - Sibiu de poveste și Târgul de Crăciun - unde am făcut o mică prezentare a orașului în variantă de decembrie.

În continuare o să mă folosesc în majoritate de pozele făcute anul ăsta - final de vară 2021 - dar o să completez la câteva locații și cu imagini din alți ani și alte sezoane.

Piața Mare

Mă încearcă același sentiment de bucurie de câte ori ajung aici, e o piață cu adevărat mare, în care e o plăcere să te plimbi și să zăbovești pe o bancă sau la o terasă. De la prima vizită mi-a dat sentimentul că dacă piața asta era în orice alt oraș dintr-o țară vestică arăta cam la fel - frumos restaurate clădirile din jur și întreținut ca detalii (pavaje, stâlpi etc), cu o atmosferă plăcută, relaxantă. Aș atrage doar atenția că nu mi-a plăcut la cea mai recentă vizită când am văzut copertinele alea urâte de la niște terase, cred că era mult mai bine fără ele.

Aici se află câteva dintre clădirile emblematice ale orașului, tot aici e și Muzeul Național Brukenthal și cele mai multe dintre evenimentele din oraș (târguri, concerte) se desfășoară tot în Piața Mare.

Sibiu văzut de sus

1. Turnul Sfatului

Orașele medievale și colorate oferă în general niște priveliști foarte bune din turnuri sau alte clădiri înalte și nici Sibiu nu e o excepție. L-am văzut de sus și iarna și vara, atât cu soare puternic, cât și la apus. De fiecare dată m-a entuziasmat și cea mai simplă variantă de a te bucura de el astfel e urcând în Turnul Sfatului - nu sunt enorm de multe scări de urcat și biletul de intrare e foarte ieftin, de doar câțiva lei. Dacă vă pasionează și fotografia va trebui să depuneți puțin efort pentru niște cadre fără prea multe urme de pe geamuri.

2. Biserica Evanghelică

Am găsit-o renovată la exterior la cea mai recentă vizită și nu am imagini sau experiențe mai proaspete de la urcarea în turn, ce pot spune e că priveliștea de care m-am bucurat acum câțiva ani din turnul ei a fost chiar și mai frumoasă decât din Turnul Sfatului, dar am și depus mai mult efort pentru a ajunge sus. Sper că au schimbat scara aia șubredă și că au dat (sau vor da) drumul din nou la urcat în turn. Dacă aflu revin cu o actualizare. Deocamdată vă las cu clădirea (superbă și ea) și cu două fotografii de sus mai vechi, de iarna:

Actualizare (vară 2022): Am aflat recent că e accesibilă din nou urcarea în turn și au schimbat scara cu una nou, solidă și mult mai sigură, din câte am văzut în imagini.

Piața Mică

N-am ratat-o nici pe ea la niciuna dintre vizitele în oraș și cu fiecare ocazie am o perspectivă nouă asupra vreunui unghi sau a unei clădiri, la fel cum mi se întâmplă și în Piața Mare. Aici se află și intrarea în Turnul Sfatului și Podul Minciunilor cu o legendă simpatică, niște muzee și mai multe localuri. Cred că e și locul în care te simți cel mai mult urmărit de „ochii” clădirilor.

Muzeul Astra

În el am fost pentru prima oară abia vara asta și mi-a plăcut atât de mult încât negreșit vreau să revin la el într-o zi, fiindcă cele câteva ore pe care i le-am alocat n-au fost suficiente pentru a-l parcurge pe tot. Ne-am concentrat pe zona din jurul lacului și câte puțin ici-colo pe diverse alei. Este cel mai mare muzeu în aer liber din Europa și cred că se poate petrece lejer o zi întreagă în el. Se desfășoară și aici diverse evenimente.

La pas fără țintă prin centrul istoric

Am mai zis că asta e principala mea plăcere în orașele medievale? Cred că da, probabil de câte ori am scris despre vreunul, indiferent din ce țară. La fel îmi place și în Sibiu, Brașov sau Sighișoara, ador șirul de case colorate, indiferent că sunt proaspăt restaurate sau într-o stare mai puțin bună, iar în Sibiu am o mică obsesie cu două lucruri: acele geamuri care par niște ochi care te privesc și toate tunelurile/arcadele din care se pot face niște fotografii foarte faine.

Atmosfera seara

Îmi place atmosfera pe care am găsit-o de fiecare dată în centru pe seară, fie că a fost o seară caldă de vară sau că era Târgului de Crăciun (puțin cam mare nebunia în weekend, în perioada aia, ce-i drept), e o plăcere să te plimbi sau să zăbovești la una dintre multiplele terase. Fotografii n-am să las prea multe, oricum atmosfera nu se poate surprinde într-o imagine...

Împrejurimi

În apropierea orașului sunt de asemenea multe locuri frumoase/interesante care pot fi vizitate. Castelul de Lut din Valea Zânelor, Palatul Brukenthal din Avrig și Abația Cârța pot fi legate împreună și cea din urmă mi-a plăcut în mod foarte deosebit. Cetatea Slimnic  e în imediata apropiere a orașului, aș recomanda-o doar celor interesați în mod deosebit de istorie și ruine, mai sunt și multe biserici fortificate mai aproape sau ceva mai departe. Mie mi-a plăcut foarte mult și Mediaș, un oraș subapreciat. Chiar și cu Transfăgărășan se poate lega o vizită sau cu drumeții prin munți. Posibilități sunt multe.

Cam atât pentru moment. Se poate extinde la o listă mult mai lungă, am încercat să grupez doar pe scurt de ce îmi place orașul ăsta și de ce sunt sigură că o să mai revin la el. Țineți cont că eu sunt mai înclinată să vizitez locuri noi decât să revin iar și iar în aceleași locuri, însă există și excepții - după cum spuneam, am găsit oricum cu fiecare ocazie câte un obiectiv/loc nou la care să merg.