Potsdam, Germania - excursie de o zi din Berlin

Aflat la doar vreo 35 km de Berlin, Potsdam e un orășel colorat și bogat în palate și alte clădiri cu încărcătură istorică, fiind pentru Germania cam ce e Versailles pentru Franța. Ne-am decis la fața locului că nu-l putem rata, așa că ne-am rupt o zi din Berlin pentru el, în ciuda faptului că martie nu era cea mai minunată perioadă să-l vedem, natura fiind moartă în Parcul Sanssouci, iar pe deasupra a fost o zi cam întunecată. Dacă nu era de ajuns nici asta, mai adaug și că am găsit orașul parțial în renovări (văzut în 2017). Mi-am putut însă imagina cam cât de minunat e în alte perioade, dacă în cele mai nefavorabile condiții mi s-a părut foarte frumos.

La fața locului nici n-am conștientizat cu adevărat toate aceste dezavantaje, fiind prea ocupată să mă bucur de frumosul din jur. Am studiat cu încântare detaliile arhitecturale splendide ale palatelor, m-am entuziasmat la fiecare străduță pastelată și m-am bucurat de faptul că măcar era foarte liber, ceea ce nu cred că ar mai fi valabil vara - însă mi-aș asuma riscul să-l revăd și-n sezon cândva, însă pentru moment păstrez cu drag amintirile și impresiile din acea zi, din care vă împărtășesc parțial în continuare.

De ajuns e foarte simplu, cu metroul din Berlin - trebuie achiziționat bilet/abonament care să cuprindă și zona C (adică bilet ABC) și nu cumva să uitați să-l validați în stație la prima folosire, înainte de a urca în tren. Asta e valabil și pentru transportul în interiorul orașului, dar dacă ai uitat când ai ieșit din Berlin slabe șanse să mai scapi fără amendă - a apărut un controlor imediat cum am ieșit din oraș. Drumul a durat puțin peste 30 minute, iar abonamentul de o zi pe care l-am făcut a fost valabil și pentru transportul local în Potsdam.

Dacă tot ne-a lăsat trenul mai departe de Parcul Sanssouci, pentru care venisem special, am profitat să vedem și alte zone ale orașului, care s-a dovedit a fi puțin mai mărișor și bogat în obiective turistice decât ne imaginam noi...

Old Market Square (Alter Markt)

De la gară am ajuns prima oară în această piață în care se află Palatul Orașului, care ne-a luat imediat ochii cu nuanța intensă a exteriorului, Primăria Veche la care mi-a plăcut în special cupola cu statuia din vârf, obeliscul din centrul pieței și Biserica Sf Nicolae, pe care am ales s-o vizităm mai mult pentru că ne doream să vedem orașul de sus și părea o opțiune bună pentru asta.

Vizitarea Bisericii Sf Nicolae și urcarea în cupola acesteia e contra cost, dacă bine rețin 5 euro era la acel moment, dar experiența și priveliștea au făcut să merite timpul și banii. Interiorul era în renovări, dar am putut să-l vedem cât de cât, iar priveliștea de sus e chiar mai frumoasă decât am reușit să surprind în imagini. Am apreciat și sistemul automatizat prin care se evita îmbulzeala pe scările din turn - se oprea trecerea atunci când erau alți oameni pe scări.

Biserica Sf Nicolae (Nikolaikirche)

Primăria Veche (Altes Rathaus)

Palatul Orașului (Potsdamer Stadtschloss)

Pe străduțele orașului...

După ce am coborât înapoi în piață și ne-am convins cu harta în față că e rezonabil de mers pe jos până la Parcul Sanssouci, am luat-o ușor la pas, admirând clădirile colorate în nuanțe pastelate și detaliile frumoase ale acestora. Ne-a lăsat impresia de oraș îngrijit, destul de curat și liniștit, iar obiective turistice ar mai fi fost destul de multe încât să umplem chiar și două zile mai relaxante. Dintre acestea, am mai văzut Poarta Brandenburg, construită la cererea lui Frederic al II-lea și având ca inspirație Arcul lui Constantin din Roma.

Parcul Sanssouci

Acesta a fost înscris la 1990 în patrimoniul cultural UNESCO și este un domeniu destul de vast, cu palate și alte construcții de-a lungul acestuia, care se vizitează contra cost în mod normal (doar accesul în parc e gratuit), dar atunci păreau închise majoritatea - poate trebuie sunat pentru programare în extra sezon? Posibil sau poate erau doar închise temporar. Oricum ar fi fost, ne-am rezumat doar la o plimbare prin parc, admirând construcțiile la exterior și citind despre acestea.

Palatul Sanssouci

A fost palatul de vară a lui Frederic al II-lea, regele Prusiei cunoscut și ca Frederic cel Mare, construit între 1745-1747, fiind locul unde acesta se retrăgea când voia să fie departe de întrunirile și ceremoniile pompoase de la Berlin. Are 10 încăperi principale, bogat ornamentate, din câte am putut vedea de pe panouri și prin geamuri. Era singurul obiectiv din parc care putea fi vizitat la acel moment, însă doar în grupuri și la ore prestabilite, așa că n-am mai așteptat pentru asta, ne-am mulțumit cu a studia exteriorul, frumos ornamentat și el cu statui. Grădina din fața acestuia e de asemenea foarte frumos amenajată, iar vara cred că arată superb.

Alături se află alte două clădiri construite mai târziu în completare - Sanssouci Picture Gallery (unde sunt expuse o parte dintre picturile colecționate de regele Prusiei - majoritatea au fost confiscate de Uniunea Sovietică în timpul războiului și puține dintre ele recuperate mai târziu) și New Chambers - care ar trebui să poată fi vizitate și ele, dar care atunci păreau închise.

De-a lungul parcurcului se mai găsesc câteva mici construcții, precum Neptune Grotto, Temple of Friendship, Historic Mill și probabil cea mai kitchoasă clădire din parc - Chinese House, care mi s-a părut puțin cam ca nuca în perete. Fiecare construcție are propria istorie, însă n-am să mai detaliez, Internetul e plin de informații. Însă cea mai superbă clădire, din punctul meu de vedere, am găsit-o în capătul opus al parcul...

New Palace

În ciuda numelui, construcția nu mai e deloc nouă, aceasta fiind începută tot sub domnia lui Frederic al II-lea, în 1763 și încheiată în 1769, cu scopul de a celebra succesul Prusiei în „Războiul de 7 ani”. Are peste 200 de încăperi și a fost folosită de rege pentru recepțiile cu regi și demnitari importanți. A fost folosită mai târziu ca reședință de vară de urmașul lui la tron, însă Frederic cel Mare n-a folosit-o niciodată ca reședință principală (tot la Sanssouci se retrăgea).

Construcția în stil baroc e impresionantă și la exterior, dar îmi imaginez că și interiorul merită văzut, a fost palatul pe care mi-aș fi dorit cel mai mult să-l vizitez, ce păcat că nu se putea. Oricum, ne-a luat destul de mult timp să vedem în amănunt numai exteriorul, pe toate părțile e plin de statui și alte detalii frumoase.

Lângă New Palace am dat de o altă clădire absolut superbă, denumită „Communs”, care găzduia în trecut bucătăria palatului și servea de asemenea drept reședință pentru servitorii regelui. Azi unele încăperi au fost transformate în săli de seminar pentru Universitatea Potsdam. S-ar impune niște restaurări la clădirea aceasta și atunci cred că ar fi și mai superbă, lucru valabil și pentru palate. Din ce am văzut în poze mai recente de prin social media nu s-a întâmplat asta în ultimii 2 ani, de când am fost noi...

Cu asta ne-am încheiat vizita în Parcul Sanssouci și cum n-avea rost să ne întoarcem atâta drum prin parc, am preferat să luăm un autobuz de la ieșirea de lângă New Palace. Am mers doar vreo două stații și până la urmă am decis să coborâm și am înaintat pe jos până la gară, admirând și pe acel bulevard unele clădiri frumoase. Ar mai fi fost obiective de văzut, poate data viitoare, fiindcă mi-ar plăcea să revin cândva, să văd parcul verde, interioarele palatelor și pur și simplu să-l savurez într-o zi mai luminoasă. Însă nu știu când se va întâmpla asta, așa că mă bucur că l-am văzut în urmă cu 2 ani și consider că merită trecut pe listă pentru o excursie din Berlin, indiferent de perioada din an!