O zi însorită la Balcic | Castelul Reginei Maria

Abia întoarsă acasă, înfrigurată și sătulă de multiplele straturi de haine și cu un dor nebun de zile mai calde și însorite, îmi iau alături o cană de ceai fierbinte și încep să mă uit la poze din zilele calde care m-au prins prin locuri frumoase. A devenit aproape o rutină să fac asta și tot frunzărind printre folderele cu poze am ajuns într-un final la cele din excursia prin Bulgaria de anul trecut. Așa am realizat că ziua în care am ajuns la Balcic a fost cea mai caldă de care-mi amintesc din vara trecută. Și ce moment e mai bun să scriu despre locul ăsta decât acum, la început de februarie, când toată lumea visează la astfel de zile?

Veneam de la Nessebar și cum Balcic era în drum spre plajele sălbatice la care voiam să ajungem, am inclus în traseu și o oprirea aici, mai mult pentru ceea ce simbolizează decât pentru că ne-am fi așteptat la ceva prea special, însă ce am găsit nu se potrivea deloc cu ce-mi imaginam eu, în ciuda faptul că văzusem o mulțime de poze în trecut și citisem despre istoria locului. Îmi închipuiam totul mult mai mic, ceva de văzut rapid, iar la fața locului s-a dovedit ca totul fiind un adevărat domeniu întins pe un deal, unde am petrecut ceva vreme explorând fiecare colțișor, în ciuda căldurii copleșitoare.

Castelul Reginei Maria și grădina botanică din jurul acestuia sunt principalele obiective din Balcic, teritoriu care a aparținut României între 1913 și 1940. Fiind un loc cu o importanță istorică pentru țara noastră, cei mai mulți vizitatori sunt români, iar lucru ăsta se vede de cum pășești pe aleea ce duce spre intrarea în castel - steagul României stă alături de cel al Bulgariei, majoritatea afișelor și a meniurilor de la localuri sunt scrise și în română, se poate plătii în lei, iar toți bulgarii care lucrează acolo cunosc româna, chiar dacă o vorbesc ușor stâlcit.

Nu pot spune că mi-a plăcut în mod deosebit acea alee cu localuri și magazine de suveniruri, era destul de multă gălăgie și totul semăna a bâlci, însă odată ce am intrat în grădina castelului decorul s-a schimbat total, încă de la intrare se observă că totul e bine întreținut și frumos aranjat.

Grădina de lângă castel, cândva doar un parc amenajat la cererea Reginei Maria, adăpostește în prezent peste 3000 de specii de plante, printre care și câteva rare, dar și o colecție impresionantă de cactuși, una dintre cele mai importante din Europa. Aleile unde o mulțime de flori superbe sunt frumos aranajate, se pare că imită labirintul cretan și chiar au fost aduse materiale din Creta pentru amenajarea lor. Mi-a plăcut foarte mult modul în care erau aranjate florile, e o plăcere să te plimbi printre ele, să-ți bucuri privirea cu explozia de culori și simțurile cu mireasma lor...

Când am ajuns la prima alee plină de cactuși am spus triumfător „uite-i, chiar sunt destul de mulți”, însă urma să descoperim că mai sunt și alte alei cu și mai mulți, precum și o seră mare plină de tot soiul de cactuși. N-am văzut niciodată atâția la un loc și nici de atâtea tipuri, iar cu o oarecare superficialitate m-am și amuzat de câțiva dintre cei păroși sau cu buline pe ei, care arătau chiar amuzant. În seră mai erau și alte plante, printre care niște plăntuțe suculente tare drăguțe, dar cei mai mulți erau puii de cactuși.

Domeniul fiind despărțit de mare doar de o faleză, din multe puncte priveliștea e și mai frumoasă datorită mării și a pescărușilor care zboară în voie pe cer. Nu mi se pare însă un loc extraordinar pentru intrat în mare sau stat la plajă, singurul avantaj fiind că e un loc liniștit, însă plaja e amenajată dincolo de o mică șosea, ceea ce mie nu mi se pare atractiv deloc, mai ales știind că nu departe de locul ăsta mai sunt atâtea alte plaje cu mult mai frumoase și chiar și mai liniștite.

În afară de Castelul Reginei Maria, pe domeniu mai există foarte aproape de acesta și alte câteva vile, care aveau cândva un scop exact. Toate construcțiile mi s-au părut foarte frumoase, însă un mic colț de rai mi s-a părut la momentul respectiv zona atât de verde, umbrită și răcoroasă de lângă cascadă, singurul loc umbrit pe care l-am găsit în acest loc. În afară de bucuria de a scăpa pentru scurt timp de căldura înăbușitoare, mi-a plăcut zona fiindcă oriunde priveam ne bucuram de o priveliște superbă. Tot în acea zonă, pe Aleea Vinului se fac degustări gratuite de - ce altceva? - vinuri, iar vizitatorii pot și cumpăra din colecția de vinuri existentă.

Am lăsat la final Castelul, care e de fapt doar o vilă albă modestă, destul de micuță și cu încăperi decorate simplu, însă cu bun gust. E o clădire încărcată de istorie, construită la ordinul Reginei Marie după ce s-a îndrăgostit de oraș și folosită de aceasta ca reședință de vară, fiind de asemenea locul ei favorit, probabil în parte și datorită priveliștii. Există și un restaurant unde regina lua masa și care acum este deschis pentru vizitatori, însă nu l-am testat pentru a împărtăși vreo impresie.

Mi-a plăcut foarte mult totul, nici nu am realizat când s-a scurs timpul petrecut acolo. Dacă n-ați ajuns încă la Balcic sper că veți trece destinația pe „wishlist”, mai ales că e aproape, la vreo 65 km de Vama Veche, și veți descoperi că totul arată cu mult mai bine decât în imagini. Mi-au mai plăcut din zonă și priveliștea cu satele de pe dealuri, iar prin împrejurimi sau în drumul din/spre România mai sunt o mulțime de alte locuri care merită vizitate într-o scurtă excursie - revin cu o ultimă postare a excursiei noastre cât de curând, cu 5 plaje superbe...

Ați fost la Balcic? Cum vi s-a părut? Prin ce alte locuri faine ați fost în Bulgaria?

14 comentarii

1. Aleile acelea m-au relaxat doar privindu-le. Cred ca senzatia pe care o ai live e si mai si!
    Tare, tare frumos iar privelistea, infrumusetata de mare, un vis!
    Da, am trecut pe wishlist Balcicul.:)
    Pupici

Răspunsuri
    1. Cu siguranță experiența acolo e alta, e relaxant psihic, chiar și când fizic te simți copleșit de căldură. :))
      Așa este, marea face orice loc să pară mai frumos, oricum...
      Mă bucur și sper să ajungi cât mai curând! :*

Ștergere
  2. Nu am fost in Bulgaria desi asa uitandu-ma la fotografiile tale, chiar ma gandesc sa vizitez aceasta tara. Superbe imagini, colorate si vesele, iar gradina in jurul castelului este mirifica! Un weekend placut iti doresc!

Răspunsuri
    1. Ca orice țară, are și Bulgaria multe locuri foarte frumoase, care merită văzute. Mulțumesc!

Ștergere
  3. Acum chiar imi pare rau ca n-am intrat! Imi aduc aminte mare parte din gradina, insa nu si cactusii si acum mi-as dori sa-i vad!

Răspunsuri
    1. Sigur o să mai ajungi prin zonă cu altă ocazie și poate o să ai timp să intri, mie mi s-a părut fascinant să văd atâția cactuși la un loc și de atâtea feluri.

Ștergere
  4. Nu am fost aici , deci vara trecuta am fost in Sunny Beach si Nessebar .Daca voi mai ajunge in Bulgaria sigur vizitez arata superb

Răspunsuri
    1. Mă bucur dacă te-am convins că merită o vizită și-ți doresc să ajungi cât mai curând.

Ștergere
  5. Am fost la Balcic! :) Mi-a placut foarte mult excursia... Mi-a parut ca statiunea aduce foarte mult cu orasele frantuzesti sau italiene pe care obisnuiam sa le vad in filmele cu Louis de Funès sau Sophia Loren... M-as intoarce oricand cu placere :) ! Multumesc ca mi-ai amintit!

Răspunsuri
    1. Interesantă comparație. Mă bucur dacă ți-am trezit amintiri frumoase cu postare asta!

Ștergere
  6. Vai, ce loc frumos, tare mult mi-ar placea sa ajung si eu acolo. Doamne, ce pofta de vara mi-ai facut, deja nu mai suport vremea si atmosfera de afara :(

Răspunsuri
    1. Îți doresc să ajungi cât mai curând, Simo! Sunt sigură că ți-ar plăcea.
      Te înțeleg perfect, m-am săturat și eu de frig până peste cap, dar mă consolez cu gândul că mai e puțin până la primăvară...