Matera, Italia - un oraș fascinant

În Matera mi-am dorit să ajung pentru istoria orașului - fiind unul dintre cele mai vechi din lume, ba chiar cel mai vechi oraș locuit fără întrerupere, spun unele surse - dar fără să bănuiesc că mă va impresiona atât de mult și vizual. De fapt mai corect spus e că m-a lăsat fără cuvinte în repetate rânduri, e în top cele mai fascinante locuri văzute vreodată.

Tocmai pentru că mi-a plăcut atât de mult și pentru că știu din propria experiență că oricât ai citi și oricâte poze ai vedea nu-ți faci decât o impresie vagă despre ce e acolo, am tot amânat să scriu articolul ăsta, m-am apucat de mai multe ori și l-am abandonat pentru că doar ajungând acolo poți pricepe ce e atât de special la o aglomerare de clădiri vechi și prăfuite. Mi-am zic că fac ce pot în a convinge că merită, mai ales pentru pasionații de istorie, dar nu numai.

Informații practice

Pentru a ajunge în Matera cel mai simplu ca legătură de zbor din România e prin aeroportul din Bari, de unde există curse directe cu autocarul și cu trenul, atât de la gara din oraș, cât și direct din aeroport. De aceea, deși Matera se află în regiunea Basilicata, cei mai mulți am ales să vizităm orașul dintr-o vacanță în Puglia. Noi am luat direct autocar de la aeroport, am vizitat mai întâi Matera și abia apoi am revenit să vizităm Puglia. Am făcut ceva mai bine de o oră pe drum.

Am ales să ne și cazăm în Matera și recomand oricui, pentru a vizita orașul pe îndelete, dar și pentru a-l vedea seara, o să vedeți mai jos de ce. E ok și ca excursie de o zi din alt oraș, dar eu recomand măcar o zi jumăte - două. Orașul e împărțit în două zone principale: zona nouă și zona veche (Sassi di Matera), cea din urmă fiind motivul principal al vizitei. Cazarea am luat-o în partea nouă, în zona centrală, aflată foarte aproape de intrarea în zona veche. Așa ni s-a părut cel mai comod, însă opțiuni sunt multe aici, inclusiv în zona veche.

Perioada cea mai bună pentru vizitat orașul? Probabil că oricând, eu aș evita lunile foarte calde și aglomerate de vară, dar e chestie și de preferințe. Toată experiența, respectiv toate imaginile din articol, sunt dintr-un ianuarie și după cum se vede vremea a fost frumoasă, am prins doar o scurtă ploaie seara și în rest soare și cald, chiar prea cald pentru cum eram îmbrăcată. Am și regretat că n-aveam la mine ochelarii de soare - mâna la ochi din multe poze nu era de impresie artistică.

9000 ani de istorie și platou pentru multe filme

Istoria orașului e ceea ce îl face atât de fascinant și de interesant, totuși n-am să intru mult prea mult în subiect fiindcă există enorm de multe materiale în sensul ăsta. Doar așa ca rezumat la rezumat: Matera e un oraș locuit încă din preistorie, locuințele rupestre din perioada paleolitică fiind și principalul motiv pentru care a intrat în Patrimoniul cultural UNESCO în anul 1993. Când mă nășteam eu.

Însă orașul a fost considerat multă vreme rușinea Italiei, aici locuind oameni săraci, în condiții insalubre, ba chiar a fost folosit și ca loc de exil în care Mussolini trimitea militanți antifasciști. Abia după 1980 a început să fie valorificat din punct de vedere istoric, artistic și ulterior turistic. În anul 2019 a fost capitală culturală europeană și asta i-a sporit popularitatea - ne-am intersectat cu destul de mulți turiști, iar asta în mijloc de iarnă. Totuși, e mult mai puțin turistic decât orașe ca Roma, Milano etc.

Matera a mai servit și drept platou de filmare pentru zeci de filme: unul dintre cele mai cunoscute la noi e probabil filmul Patimile lui Hristos în care a jucat Maia Morgenstern, dar mai sunt multe alte.

Sassi di Matera

Din punctul meu de vedere, cele mai impresionante „obiective” din zona veche sunt punctele de belvedere asupra orașului - și există numeroase astfel de locuri, de unde orașul ți se așterne la picioare, unele sunt în partea nouă, altele chiar în zona veche, de unde imaginile asupra vechilor construcții m-au lăsat fără cuvinte. De-a lungul atâtor ani în care a fost în permanență locuit, au tot fost realizate alte și alte construcții, însă indiferent de perioada în care au fost ridicate împreună formează o priveliște fascinantă.

Dacă vreți un punct de reper: Piața Vittorio Veneto din zona nouă e una dintre porțile de intrare în Sassi di Matera și unul dintre locurile cu punct de belvedere, iar de acolo luând la pas cât mai mult din zonă o să descoperiți zeci de locuri în care să rămâi fără cuvinte. Las câteva imagini ca exemplu:

Restul obiectivelor din Sassi di Matera se găsesc la fel ca acele priveliști impresionante: luând la pas cât mai mult din oraș o să găsiți de la biserici rupestre la biserici mai noi, clădiri din diverse perioade, intrări mai ciudate în case sau câte o fundătură etc. Am coborât și am urcat multe trepte sau străduțe în pantă, recomand încălțări comode și restul se rezolvă de la sine. N-am folosit vreo listă de obiective sau hartă, așa că nu pot să recomand explorarea orașului decât așa cum am făcut-o și noi, lăsându-ne surprinși la fiecare pas.

Orașul nou

Cu siguranță nu fascinează ca partea veche a orașului, cu toate astea sunt și aici multe clădiri și catedrale frumoase, piațete animate, multe localuri și magazine, are arhitectură și atmosferă tipice Italiei. Următoarele două imagini sunt din Piața Vittorio Veneto despre care spuneam mai sus că e una dintre porțile de intrare spre Sassi di Matera, ca idee - că tot e locul prin care am ajuns cel mai des în ambele zile. Cred că e suficient ca punct de reper și restul e de descoperit pe același principiu de luat la pas.

Matera seara

E un adevărat spectacol și o experiență în sine când se lasă întunericul - evident că priveliștea superbă e cea asupra Sassi di Matera, însă n-a fost nevoie să ne aventurăm pe străduțele înguste ale zonei vechi, cel mai mult am admirat din partea nouă, cum găseam un punct de privit cum hop și noi. În rest las câteva imagini - chinuite, în realitate e mai frumos - ca să vă faceți o mică idee.

Din câte ne-am interesat mai erau de văzut niște grote vechi care nu se află direct în oraș și la care nu prea aveam cum să ajungem fără o mașină - așa că dacă aveți mașină închiriată luați în calcul și asta. Noi am fost pietoni, dar numai bine că avem un bun pretext de revenire.